En af de røde tråde i min karriere er afsætning af produkter og services til forbrugere. Min eksponering til FMCG- og detailverdenen har lært håndværket i udvikling, produktion og afsætning af produkter til forbrugere. Forbrugeres vaner er ikke altid lige rationelle, men som regel logiske når man tager personlige erfaringer, psykologiske og samfundsmæssige forhold i betragtning. Mange af de samme logikker har jeg også set gælde i afsætning af finansielle ydelser og i medieforbruget. At forbrugere typisk siger ét i kundeundersøgelser og gør noget andet når de forbruger, er en spændende virkelig at navigere i.
Min erfaring med forbrugere har jeg blandt andet fra min ungdom hvor mine første jobs var hos Danish Crown (Tulip) og Arla Foods (MD Foods). Her lærte jeg det basale håndværk i driften af en fødevarevirksomhed. I mine mange år i Berlingske oplevede jeg på nærmeste hold de ændrede medievaner som følge af digitaliseringen, fremvækst af gratisaviser m.v. Her så jeg også værdien af at have unikke produkter som bliver en integreret del af forbrugernes hverdag. I retail sidder man på første række i forhold til at opleve og navigere i forhold til forbrugervaner. Dagligvarehandlen, som nok er detailhandlens formel 1, er særligt interessant. Håndteringen af tusindvis af leverandørers varer fordelt på hundredvis af butikker til millioner af kunder er hverdagen i Coop. I en udvalgsvarekæde som Spejder Sport er tempoet lidt lavere, men her erfarede jeg at man f.eks. er meget påvirket af vejrskift og modeluner. Hvor forbrugerne i detailhandlen er ekstremt følsomme i forhold til prisen på varen er det ikke altid tilfældet når man afsætter finansielle ydelser. Kunderne flytter typisk ikke sine frie midler over i den bank hvor man får den højeste rente. Om det er misforstået loyalitet eller dovenskab er ikke til at sige. På trods af det lykkedes vi med at skabe en profitabel bank med Coop Bank ved at tilbyde enkle finansielle produkter til konkurrencedygtige priser. Ligesom i dagligvarevirksomheden. I pensionssektoren er det nok den oplevede kompleksitet, der står i vejen for at forbrugerne tør skifte til en billigere udbyder eller vælge en anden investeringsprofil. Jeg oplevede at vi i bestyrelsen i AP Pension derfor følte et stort ansvar for at sikre bedst mulige afkast til kunderne på tværs af risikoprofilerne.