Jeg har flere gange i min karriere bidraget til etablering af nye forretningsområder i form af selvstændige levedygtige virksomheder som en del af eksisterende koncerner (intraprenør). Mit første direktørjob var i Berlingske Online i slutningen af 1990’erne. Her havde jeg ansvaret for at opbygge hele Berlingske koncernens digitale forretning fra bunden. Det var en ægte pioneropgave hvor de internationale rollemodeller var få, teknologien uprøvet og det var uklart hvor forretningsmodellen var. De erfaringer havde jeg stor gavn af, da jeg senere var med til at etablere en helt ny forbrugerbank Coop Bank, møbelvirksomheden FDB Møbler og det kenyanske kafferisteri African Coffee Roasters.
Som intraprenør er man på den ene side begunstiget af at have en resursefuld familie. På den anden side oplever man ofte en ‘not invented here’ holdning hos moderselskabet – i hvert fald i etableringsfasen. Det er ofte sværere at få adgang til familiens resurser end en ekstern partner har. På et tidspunkt i de fleste af disse selskabers udvikling står man overfor et valg. Enten integrerer man virksomheden i moderselskabet for at udnytte synergierne maksimalt og få glæde resultatet af entreprenørskabet. Alternativt sælger man virksomheden videre til en ny ejer, der kan få glæde af synergierne.
I de senere år har jeg også brugt mine erfaringer med opstart af nye virksomheder som investor/business angel og menter for startups.