Udnyttelse af digitaliseringens muligheder – og håndtering af truslen fra disruption

Åbningen af internettet i midten af 90’erne var den første digitale revolution som fik samme effekt på virksomheder og samfund, som jeg tror AI-revolutionen gør nu. Jeg var med i pionertiden som ansvarlig for etableringen af Berlingske digitale aktiviteter i Berlingske Online. Min interesse for IT og det digitale startede dog tilbage i 80’erne hvor jeg i min gymnasietid havde et studiejob på Vejle Kommune hvor jeg var med til at udvikle et system til adressehåndtering – Det vi i dag vil kalde et CRM-system. 

Min egen erfaring er helt klart at disruptionen og forandringerne ikke kommer så hurtigt som eksperter og evangelisterne forudsiger. Men når de kommer, så er det med meget større kraft end nogen kunne have forudsagt. Et eksempel fra min egen verden er jobannoncer. Jeg troede at annoncørerne hurtigt ville lægge mange jobannoncer på nettet. Det skete ikke. Men i dag er der reelt ingen jobannoncer i trykte medier og selv jobdatabaser bliver disrupted af LinkedIn.

Jeg har oplevet konsekvenserne af den digitale disruption på nærmeste hold i Berlingske, Nordjyske Medier og nu Dagbladet Information. Det er meget udfordrende som ledelse og bestyrelse at se at ens traditionelle forretningsmodeller bryder sammen og erstattes af nye digitale forbrugsmønstre som er meget svære at skabe indtjening på. Min erfaring er at nå man er i brancher der udsættes for disruption er man nødt til at omfavne det og selv investere i fremtidens forretningsområder, selvom det ser svært ud indtjeningsmæssigt. Det er trods alt bedre at spise sig selv end blive spist af andre. 

Mine erfaringer fra mediebranchen har været til stor nytte i f.eks. Coop hvor e-handlen udfordrer den fysiske detailhandel. For ikke at komme på den forkerte side af historien etablerede Coop i XX sin egen e-handelsplatform med hjemmelevering. Det lykkedes aldrig at skabe break-even pga for lille efterspørgsel efter hjemmelevering. Det skyldes nok at der i Danmark ligger der et supermarked på hvert gadehjørne og man som forbruger sætter pris på at se dagligvarerne inden man køber. Derfor måtte satsningen efter nogle år lukkes igen. Så det er ikke på alle områder digitaliseringen påvirker etablerede virksomheder. Modsat i Spejder Sport hvor det med en sten-på-sten-strategi er lykkes at skabe en meget succesfuld omnichannel oplevelse for kunderne uden at Spejder Sport på noget tidspunkt har tabt penge på internethandel.

En af de største digitale succeser i min tid i Coop er Coops app. Vi skabte tilbage i 2015 en verdensførende app der samler kunde-/medlemsinteraktionen med Coop og butikkerne et sted. Her får man tilbud, kan lave selvscanning, følge med i sine bonuspoint m.v. Succesen har været så stor at softwaren i dag er udskilt i et selvstændigt selskab LoByCo, som har detailkunder i store dele af verden.